riviere

Vinca RIVIERE, Professeur , PhD, BCBA-D(c).

Thèmes de recherche

Dynamique de la discrimination temporelle chez le bébé, Discrimination conditionnelle et acquisition du comportement verbal chez l'enfant avec troubles du développement et le jeune enfant, Resistance au changement.Analyse et gestion des comportements problèmes de l'enfant avec handicaps, Analyse appliquée des conduites verbales atypiques de l'enfant avec handicaps. Compétences sociales chez le bébé. Dépistage précoce des troubles du développement.

 

 

Publications récentes

 

-        Renaux, C., Rivière, V., Craddock, P., & Miller, R.R. Role of Spatial Contiguity in Sensory Preconditioning with Humans, Behavioral Processes.

Renaux, C., Rivière, V., Nuchadee, M.L.J. Increase Writing Performance using a Shaping Procedure with a Patient with Sequelae caused by Cardiovascular Accident. Journal of Ageing Research and Healthcare 

Prevel, A., Riviere, V., Darcheville, J.C. & Urcelay, G. (2016). Conditioned reinforcement and backward association. Learning and Motivation, 56, 38-47. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2016.09.004

Cottraux, J., Rivière, V. , Coudert, M., Regli
, G
, & Trehin
,
P.
(2015). Prise en charge comportementale et cognitive du
trouble du spectre autistique. Collection « Medecine &
psychothérapie ». Ed. Elevier Masson.

Alessandri, J., & Rivière, V. (2013).Timeout from a high-force requirement as a reinforcer: An effective procedure for human operant research.Behavioural Processes, 99,1-6.

Riviere, V., Becquet, M., Peltret, E., Facon, B. & Darcheville, J.C. (2011). Increasing responses in fine motor behavior in children with autism: the effects of the high-probability requests procedure. Journal of Applied Behavior Analysis.

Facon, B., Sahiri, S., & Rivière, V. (2008). A controlled single-case treatment of severe long-term selective mutism in a child with mental retardation. Behavior Therapy, 39, 4, 313-321.

Facon, B., Beghin, M., & Rivière, V. (2007). The reinforcing effect of contingent attention on verbal perseverations of two children with severe visual impairment. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 38, 23-28.

Clément, C., Lattal, K.A., Rivière, V. & Darcheville, J.C. (2007). Understanding the ontogenesis of temporal regulation in infants and children: an evaluation of the procedures. European Journal of Behavior Analysis, 8, 41-48.

Rivière, V. & Darcheville, J.C. (2005). Analyse du comportement appliquée à l'intégration scolaire d'enfants avec autisme. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant. no 83-84, pp. 232 – 239

Rivière, V. & Darcheville, J.C. (2005). L'éducation de la personne avec autisme : Contribution de l'analyse appliquée du comportement, Rivière, Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant. no 83-84 , vol 17, tome 3 et 4.

Rivière, V. (2003). Temporal regulation in infants and animals. Texas University Bulletin: Social and Behavioral Science, 12, 5-23.

Riviere, V., & Darcheville, J.C. (2001). Shaping of self-control behavior and temporal regulation. European Journal of Behavior Analysis. 2, 255-266.

Clément C., Darcheville J-C., & Rivière V. (2001). Modélisations du contrôle temporel sous contingences de renforcement : Une revue de question. Acta Comportamentalia, 9, 213-250.

Riviere, V.,. Darcheville, J.C. & Clément, C. (2000). Rapid timing of transitions in inter-reinforcement interval duration in infants. Behavioral Processes, 52, 2-3, 109-115.

Darcheville, J.C., Riviere, V., & Wearden, J. (1993) Fixed-Interval performance and self-control in infants. Journal of the Experimental Analysis of Behavior. 60, 239-254.

Darcheville, J.C., Riviere, V. & Wearden, J. (1992) Fixed-Interval performance and self-control in children. Journal of the Experimental Analysis of Behavior. 57, 187-199.

OUVRAGES SCIENTIFIQUES

Cottraux, J., Coudert, C., Riviere, V. Regli, G. & Trehin, P. (2015). Prise en charge comportementale et cognitive du trouble du spectre autistique. Collection "Medecine et Psychotherapie). Eds. Elsevier-Masson.

Partington, J., Rivière, V., Peltret, E. , Cousin, S. , Giezek, N., Nuchadee, J., Becquet, M., (2012). Evaluation du Langage et des compétences d’apprentissage. Une évaluation, un guide pour l’établissement du programme et un système de suivis des compétences pour des enfants avec autisme ou autres troubles du développement. Behavior Analyst, Inc. Pleasant Hill, CA.

Rivière, V. (2006). Analyse du comportement appliquée aux enfants et adolescents. Édition Presses Universitaires. Le Septentrion.

Articles soumis

 

Rivière, V., Becquet, M., & Nuchadee, J. (en revision). Impact of reinforcement rate manipulation on the effects of priming high- probability  instruction sequences of spontaneous social initiations.of preschoolers and schoolers with autism. Journal of Applied Behavior Analysis. .

Darcheville, J.C., Prevel, A. & Riviere, V. (in revision). Discounting of Conditioned Reinforcers Paired Through Backward Conditioning. Behavioural Processess. 

Prevel. A., Darcheville, J.C. & Riviere, V. (soumis). Sur le conditionnement à rebours  : Revue des données et des interpretations théoriques. Psychologie française.

Rivière, V. & Darcheville, J.C. (soumis). Dynamics of time discrimination in infants under differential reinforcement of low rate schedules. Journal of the Experimental Behavior Analysis.

Rivière, V. & Darcheville, J.C. (soumis). Dynamics of the acquisition of temporal discrimination in infants : effects of shorter or longer intervals. Behavioral Processes.

 

 

COMMUNICATIONS AVEC ACTES

Prevel, A., Darcheville, J.C. & Riviere, V. (2015). Acquisition d'une valeur renforçatrice grâce à une association arriere. SFP. Strasbourg, France. 

Perfillon, M. & V. Riviere, (2015). Variability, How to Define and to operationalize it, ABAI, September, Kyoto, Japan. 

Perfillon, M. & V. Riviere (2015). An analysis of variability in Behavior analysis, EABG, April, London. UK

Prevel, A., Darcheville, J.C. & Riviere, V. (2016). Backw
ard conditioning in human. Associative Learning Symposium XV
III,
Gregynog Hall, Wales. Mars-Avril 2016.
Rivière, V. (2015). Timing in infants and children with auti
sm. Annual International Convention of the Association of B
ehavior
Analysis, Kyoto, Japan.
Perfillon, M. & Riviere, V. (2015). Variability and develop
ment. Annual International Convention of the Association o
f Behavior
Analysis, Kyoto, Japan.
Perfillon, M. & Rivière, V. (2015). An analysis of varia
bility in behavior analysis. Experimental Analysis of Beha
viour Group
s
Conference, London, UK.
Prevel, A., Darcheville, J.C. & Riviere, V. (2015). Condit
ioned Reinforcement and Backward Association. Associativ
e Learning
Symposium XVIII, Gregynog Hall, Wales. Mars-Avril 2015

Perfillon, M, & V. Riviere (2015). Variabilité comportementale, Apprentissage et Resistance au changement. SFP Strasbourg.

Prevel, A., Riviere, V. & Darcheville, J.C. (2014). Discounting of conditioned reinforcers paired through backward conditioning. Society of Quantitative Analysis of Behavior, Chicago, USA;

Perfillon, M. & Riviere, V. (2014). Resistance to change and Variability with humans. Society of Quantitative Analysis of Behavior, Chicago, USA.

Prevel, V. , Riviere, V. & Darcheville, J.C. (2014) Conditioned Reinforcement and Backward Pairing. European Association of Behavior Analysis, Stockholm, September, Sweden.

Perfillon, M. & Riviere, V. (2014). Variability and Resistance to change. European Association of Behavior Analysis, Stockholm, September, Sweden.

Riviere, V. (2014). séminaire "Cures de langage(s)" n°1 : "Autisme : théories linguistiques, pragmatiques et comportement verbal". Université d'Artois. http://podcast.univ-artois.fr/colloques-et-seminaires/autisme-theories-linguistiques.html

Becquet, M; Riviere, V. Jouault, J. & Verhage, S. (2012) Effects of Three Strategies of Instructions With an Errorless Learning to Increase Student Participation and Improve Academic Performance. 37th Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. ABAI Autism Conference, Seattle, USA.

Nuchadee, J., Rivière, V., Becquet, M. et Facon, B. (2012) Eclectic Treatment and Behavioral Treatments: Effects on the Verbal Behavior of Children With Autism. 37th Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. ABAI Autism Conference, Seattle, USA.

Cousin, S., Riviere, V. & Darcheville, J.C. (2012) Stimulus Control in Facial Expressions Discrimination in Children With Autism: Assessment and Training 37th Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. ABAI Autism Conference, Washington, USA.

Nuchadee, J., Rivière, V., Darcheville, J.C. et Facon, B. (2012) A comparison of early and late intensive behavioral intervention of the outcome of children with autism at standardized tests of visuo-spatial and language skills. ABAI Autism Conference, Philadelphia USA.

Rivière, V. (2011). Learning Processes in the Development of Social Stimuli Discrimination in Infants and Children with Autism: Using Eyes Tracking Tools. 36th Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. ABAI Autism Conference, Washington, USA.

Rivière, V. (2011). Increasing Social Skills in Individuals with Autism 37th Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. Denver,

Rivière.,V., Cousin, S., Becquet, M., Peltret, E. (2010). Analyse comportementale de l’attention conjointe : importance dans le développement des conduites sociales chez le bébé et chez l’enfant avec autisme. Société Française de Psychologie : Cognition, émotion & Société, 52ème Congrès.

Rivière, V. (2010). Matching to sample procedure in children with and without developmental disabilities. 36th Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. San Antonio, USA.

Giezek, N., Rivière, V., & Darcheville, J.C. (2010). Equivalence relations and matching to sample in children with and without developmental disabilities. 36th Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. San Antonio, USA.

Cousin, S., Rivière, V., Darcheville, J.C., & Chauvin, A. (2010). Facial expression discrimination using matching to sample procedure in children with and without developmental disabilities. 36th Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. San Antonio, USA.

Rivière, V. & Becquet, M. (2010). Beginning of ABA development in France. ABAI Autism Conference, Chicago, USA.

Becquet, M., Schpilka, P. & Rivière, V. (2010). Establishing some prerequisites for communication with PECS among a person with profound disabilities and autism. ABAI Autism Conference, Chicago, USA.

Cousin, S., Rivière, V. Chauvin, A. & Darcheville, J.C. (2009). Facial expression discrimination in children with autism. ABAI Autism Conference, Jacksonville, USA.

 

Hus, V., Darcheville, J.C. & Riviere, V. (2008). Discrimination of numerosity. Fourth Conference of the European Association for Behavior Analysis. Madrid. Spain.

Hus, V., Rivière, V., & Darcheville, J. C.(2008). Relative numerosity discrimination in young children comparison between sequential versus simultaneous tasks. Paper presented at the ABAI Education Conference: "Evidence-Based Practice, Scientifically-Based Instruction, And Educational Effectiveness", Washington, D.C. (USA).

Cousin, S., Riviere, V., Chauvin, A. & Darcheville, J.C. (2008). Analysis of information used to discriminate facial expressions by two children with autism: A preliminary study. Fourth Conference of the European Association for Behavior Analysis. Madrid. Spain.

Cousin, S., Riviere, V., Chauvin, A., & J.C., Darcheville.(2008). Analysis of information used to discriminate facial expressions by 2 children with autism: a preliminary study. Paper presented at the ABAI 2008 Autism Conference. Atlanta. US

 

Rivière, V., Darcheville, J.C., & Giezek, N. (2008, May). Compound stimuli in emergent stimuli relations and equivalence. Poster presented at the 34th annual convention of ABA (Association for Behavior Analysis), Chicago, USA.

Rivière, V. (2007). Troubles du développement et Interventions comportementales : Importance d’une prise précoce. 3ème Congres Européen Handicap et Petite Enfance, Compétences, Apprentissage et Développement : un autre regard. Septembre. Bordeaux. France.

Riviere, V. & Darcheville, J.C. (2007). Effects of reinforcement rate on the spontaneous social initiations of socially withdrawn preschoolers. Autism Conference: Issues and Recent Advancements in the Behavioral Treatment of Autism.. Boston. USA

Riviere, V. Darcheville, J.C., Chauvin, A. & Cousin, S. (2007). Study of facial expressions discrimination in children with autism. San Diego. 33rd Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. May. Californie. USA

Riviere, V.& Darcheville, J.C. ( 2006). Reinforcement rate on spontaneous social initiations of children with autism. 32nd Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. Atlanta. USA.

Hus, V., Riviere, V., & Darcheville, J. C. (2006). Relative numerosity discrimination in young children comparison between sequential versus simultaneous tasks. Paper presented at the Center for the integrative study of animal behavior, Braga. Portugal

 

 

PRINCIPALES CONFÉRENCES INVITÉES

 

Riviere, V. (2015). Timing with children with and without autism. ABAI, Kyoto, Japan. 

Riviere, V. (2015). Development of Behavior analysis in France, ABAI, Kyoto, Japan. 

Rivière, V. (2011).. Prévention, Diagnostic et Prise en Charge de l’autisme précoce, 6ème Congrès Européen Handicap et Petite Enfance, Un enjeu dès la petite enfance. Bordeaux.

Rivière, V. (2010). Développement des traitements comportementaux chez l’enfant avec autisme. Châteauroux, Congrès national « les troubles envahissant du développement ».

Rivière, V. (2009). Présentation du projet de service d’accompagnement comportemental spécialisé. Université de la Manouba, Tunisie. Août

Riviere, V. (2008). Développement du comportement verbal chez l’enfant avec troubles du développement. . Université de L’île de la Réunion. Novembre.

 

Riviere, V. (2008). Les traitements comportementaux chez le jeune enfant. La croix Rouge Francaise, Annecy, Novembre.

Riviere, V. (2008). Traitements comportementaux chez l’enfant avec troubles du développement. Université de Tunis. Tunsie. Avril.

Rivière, V.(2008). Discrimination de stimuli visuels chez l’enfant avec autisme. Université de Grenoble. Mars.

Rivière, V. (2007). Challenging behavior: the French experience. Understanding People with Learning Disabilities. University of Kent. Departement of Psychology. UK. Novembre.

Rivière, V. (2007). Développement d’un service d’accompagnement comportemental: faisabilité sur la région de La réunion. Université de La Réunion. Saint Denis. Novembre.

Rivière, V. (2006). L’analyse du comportement appliquée aux troubles du développement. Est-ce possible en France ? Colloque international sur l’autisme. Université Lille III. Juin.

 

Rivière, V. (2006). L’analyse du comportement appliquée aux troubles du développement chez l’enfant et l’adulte. Université de Médecine de Saint Quentin. Colloque sur l’autisme. Mai.

Rivière, V. (2006). Les troubles du développement chez l’enfant : quelles prises en charge adaptées? Apport de l’analyse du comportement. Université de Dijon. Mars.

Rivière. V. (2005). Analyse du comportement appliquée aux troubles du développement. Université Jules Verne. Amiens. Juin.

Rivière, V. (2005). Dépistage et traitement précoces des troubles du développement et du comportement. Conférence sur l’autisme. Sénat. Paris. Mai

 

Delaire, S., Facon, B., & Rivière, V. (2005). Analyse fonctionnelle de la manipulation et de l’observation de cheveux arrachés. Les troubles du comportement chez l’enfant et l’adolescent : vers une cohérence des pratiques pluridisciplinaires, Université Louis Pasteur, Strasbourg, avril.

Delaire, S., Facon, B., & Rivière, V. (2004). Analyse fonctionnelle de la manipulation et de la contemplation stéréotypées de cheveux chez un enfant autistique. Premier congrès international « contribution de l’analyse appliquée du comportement à l’éducation des personnes avec autisme », Université Charles De Gaulle, Lille, mai.

Delaire, S., Facon, B., & Rivière, V. (2004). L’arrachement de cheveux chez l’enfant autistique: Un comportement maintenu par renforcement perceptif. Premier congrès international «contribution de l’analyse appliquée du comportement à l’éducation des personnes avec autisme », Université Charles De Gaulle, Lille, mai.

Rivière, V. & Darcheville, J.C. (2001). Rapid timing and dynamics of temporal discrimination in infants under fiwed interval schedules. . 27th Annual Convention of the Association of Behavior Analysis. New Orleans. USA.

Clément C., Rivière V., Darcheville J.C. (1999). Dynamic properties of children responses to unpredictable transitions in fixed-interval schedules. Annual Conference of the Experimental Analysis of Behaviour Group, University College, London, UK.

PRINCIPALES CONFÉRENCES INVITÉES INFORMATION AUPRES DU PUBLIC

Rivière, V. (2007). Analyse du comportement appliquée aux troubles du développement. Les principes fondamentaux et les avancés scientifiques dans le domaine. Association Apprendre Autrement. Nice. Octobre.

Rivière, V. (2007). Interventions comportementales chez l’enfant avec autisme : Importance du diagnostic précoce.. Centre de Diagnostic et de ressource. Marseille. Octobre.

Rivière, V., Plutinak, C., Bauduin, L., Dumortier, M., Maliar, A., Tigeot, C. (2007). Traitements comportementaux de l’autisme : Importance d’une prise en charge précoce. Association Autisme Nord. Lille. Mai.

Rivière, V. (2006). L’apport de l’analyse du comportement dans les troubles du développement. Centre Ressource. Arcachon. Octobre.

Rivière, V. (2005). Dépistage et prise en charge précoce. Journées européennes de l’autisme. Lille. Mai.

Rivière, V. (2005). Les troubles du développement : effets des traitements comportementaux. Autisme 38. Annecy. Avril.

Rivière, V. (2006). Les troubles du développement et du comportement. Intervention chez des enfants présentant des troubles sévères du comportement. Importance d’une prise en charge intensive et précoce. Association Autisme France. Evian, Novembre

Rivière, V. (2005). L’importance d’une prise en charge intensive et précoce dans l’autisme. Association Autisme 35. Rennes. Mai

 

 

CREATION DE SERVICES D ACCOMPAGNEMENT COMPORTEMENTAL SPECIALISE

VILLENEUVE D ASCQ, PAS A PAS GRAND PARIS, PAS A PAS 77, PAS A PAS QUIMPER, PAS A PAS VAUCLUSE

SUPERVISION DE SERVICE D'ACCOMPAGNEMENT COMPORTEMENTAL DE LA CROIX ROUGE

SEDAC ANNECY

SUPERVISION ET FORMATIONS D 'EQUIPES DE SERVICES SPECIALISES DANS LA PRISE EN CHARGE DE PERSONNES AVEC TROUBLES DU DEVELOPPEMENT

Saint LOUIS, Ile de la Réunion, Saint Jans Cappel (Croix rouge), Foyer pour adultes, Centre Spécialisé à Chateauroux (petite enfance, Foyer de l'enfance et personnes adultes).

 

SITE DE REFERENCES DES ACTIONS MENEES

Site du premier service d'accompagnement comportemental Nord

http://centreaba-nord.fr/

Site du master "Analyse experimentale et Appliquée du comportement"


http://psycho.formation.univ-lille3.fr/master/psychoenfance/

 

Contact

Vinca RIVIERE (PhD), BCBA-D.
Laboratoire SCALab Equipe AVA
Université Charles-de-Gaulle Lille III
Domaine universitaire du Pont de Bois
BP 149
59653 Villeneuve d'Ascq Cedex
France
tél. : (+33)(0)3-20-41-68.66
fax. : (+33)(0)3-20-41-60-36
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.